Vad är virtual reality och hur den förändrar byggandet?

Virtual reality (VR) innebär att uppleva saker genom våra datorer som egentligen inte finns. Från den enkla definitionen låter idén inte särskilt nytt. När du tittar på en fantastisk Canaletto måleri, exempelvis du upplever webbplatser och ljud av Italien som det var ca 250 år sedan – så det är en typ av virtuell verklighet. På samma sätt, om du lyssnar på ambient instrumental eller klassisk musik med slutna ögon och börja drömma om saker, inte som ett exempel på virtuell verklighet – en upplevelse av en värld som egentligen inte existerar? Vad sägs om att förlora dig själv i en bok eller en film? Visst, det är en slags virtuell verklighet?

Om vi ska förstå varför böcker, filmer, målningar och bitar av musik är inte samma sak som virtuell verklighet, behöver vi ganska klart definiera VR. För att denna enkla, inledande artikel, jag kommer att definiera det som: en trovärdig, interaktiv 3D dator-skapad värld som du kan utforska så du känner att du verkligen är där, både mentalt och fysiskt.Om vi ska förstå varför böcker, filmer, målningar och bitar av musik är inte samma sak som virtuell verklighet, behöver vi ganska klart definiera VR. För att denna enkla, inledande artikel, jag kommer att definiera det som: en trovärdig, interaktiv 3D dator-skapad värld som du kan utforska så du känner att du verkligen är där, både mentalt och fysiskt.

5 sätt som Virtual Reality Software förändrar byggandet

Virtual Reality Software förändrar byggandet. Det används inte bara för videospel – virtual reality software revolutionerar verkligen byggbranschen. Är du på toppen av denna trend? Häng på här!

Virtual och augumented reality har gjort ett stort intryck på konsumentvärlden, men de är inte bara för videospel. Det är väldigt sannolikt att de kommer att göra detsamma även inom bygg och arkitektur.

Augmented reality (AR) har visat sig som en del av nuvarande mobilspel, särskilt den populära Pokemon Go. Håll upp din telefon och fånga de små fick-monstren som syns tillsammans med verkliga objekt som finns runt omkring dig. Fox har tagit virtual reality software till ett ytterligare logiskt steg. De har gjort en prequel till sin nya show, 24: Legacy, tillgänglig som en VR-upplevelse.

Med ett antal enheter tillgängliga, från Samsung Gear till Google Card, blir VR och AR-erfarenheterna allt vanligare och kostnadseffektiva för konsumenterna. Men nu upptäcker även traditionella B2B-tjänster, som arkitektur och konstruktion att tekniken även har många fördelar för dem. Både byggprojekt och den arkitektoniska designprocessen vänder sig nu till fördelarna med användningen av VR- och AR-teknik och 3D-renderingar.

Bekräfta designbeslut

VR låter arkitekter att kunna se sina byggnader i 3D-modeller, i skala, i den miljö där byggnaden är avsedd att byggas. Denna upplevelse gör det enklare att validera olika designbeslut genom att se byggnaden i verklighet och i förhållande till den plats där den kommer att byggas. 3D gör att man kan se hur olika strukturer, färger och element kommer att se ut i olika ljusförhållanden. Detta kommer även ge arkitekter möjlighet att “testa” olika element innan man bestämmer sig för att ha med dem i planerna.

Förbättra fält-teamets kunskap

Med en 3D-rendering eller animering av ett projekt tillgängligt via AR kan fält-teamet se projektet på den aktuella platsen. Denna kontextuella kunskap kan leda till ökad medvetenhet om potentiella problem innan byggandet ens har börjat. Att kunna se förändringar på plats låter även teamet se hur problem med kvalité kan komma att uppstå.

Säkerhetsutbildning och utvärdering

Både VR och AR kan bidra till ökad säkerhet på arbetsplatser. Med scenario-baserad träning kan byggnadsarbetare prova på säkerhetspraktiker som de lär sig i klassrummet i en säker virtuell miljö.  Å andra sidan har AR möjligheten att göra arbetsplatser säkrare med data så som miljöfaktorer vilka visas mot bakgrunden till den aktuella platsen. Genom att visa denna information genom skyddsglasögon med något som Microsoft HoloLenstechnology, skulle man kunna se potentiella faror i realtid.

Förbättrade budgivningar och klientgodkännanden

För arkitekter kan möjligheten till att visa kunderna och gå igenom deras design, leda till snabbare godkännanden och förhindra sena projektförändringar. Klienterna skulle kunna se projektet som om det redan vore färdigbyggt samt se till att de är överens med allt som formgivaren har lagt ut. Entreprenörer kan underlätta sitt arbete genom att visa en viss sektion för leverantörer och underentreprenörer så att de får en klar uppfattning om designerns vision. Detta bidrar till att eliminera missförstånd som kan öka budget och förlänga tidsfrist. Byggbranschen och arkitekter kan dra stor nytta av framstegen och tillgängligheten av virtual och agumentation reality applikationer. Med ”på-plats” och full storlek design och ”walk-thru” kan kunderna vara säkra på vad de får, byggnader kan bli mer exakta, billigare och mindre benägna att överskrida budgeten och byggplatserna blir allmänt mer säkra.

Läs mer om våra 3d tjänster.

error: Content is protected !!