3D visualisering har blivit mycket trendigt och idag ser vi 3D grafik i princip överallt. Det används flitigt inom marknadsföring, reklam, arkitektur, konstruktion, medicinska områden och ingenjörskonst. 3D visualiseringar löser många av de problem som dessa industrier tidigare brottats med. Det är ett utmärkt verktyg för att till exempel presentera en byggnad för potentiella investerare innan bygget har satt igång. Andra exempel är interiör eller exteriör design, där man använder arkitektoniska renderingar för att kontrollera att kunden är helt nöjd med projektet innan det inleds. Det är alltså inte konstigt att 3D konstnärer idag är mycket eftertraktade. Men ibland undrar man kanske vad dessa personer exakt gör. Räcker det verkligen med att bemästra programvarorna för att kalla sig 3D konstnär eller gör man bättre i att lämna över uppgiften till någon som är mer kunnig? Om 3D visualisering i slutändan bara handlar om att ta fram en bild – varför är det då så stora kvalitetsskillnader mellan olika 3D konstnärer? Dessa frågor leder oss fram till den stora frågan: vad är egentligen 3D visualisering? Ett komplicerat hantverk eller en sofistikerad konstform?
Processen kring 3D visualisering
För att svara på denna fråga måste vi förstå vad 3D visualisering faktiskt innebär. Det första som händer är att 3D illustratörer får ett tekniskt uppdrag. Beroende på hur projektet ser ut kan artisten även få bilder, skisser, utkast och 3D modeller. Även fast man inte behöver skapa en 3D modell måste man förstå hur man arbetar med dem och bör därför behärska de grundläggande redskapen i programvarorna för 3D modellering. Baserat på dessa uppgifter börjar sedan 3D illustratören skapa fotorealistiska bilder av projekt eller platser. Processen varierar beroende på vilken typ av projekt det handlar om och på vilken programvara man använder. Så låt oss ta en närmare titt på de viktigaste stegen när det kommer till 3D visualisering.
Arbetssätt
- Skapandet av scener ur 3D geometriska primitiver
- Inställningar för ytegenskaper och belysning
- Kamerans inställning: val av perspektiv
- Rendering: att överföra 3D bilden till en plan yta (en skärm)
- Efterproduktion: lägga till omgivningar, människofigurer, effekter o.s.v. för att ge bilden ett naturligare utseende
För att uppnå detta måste 3D konstnärer behärska specialiserade programvaror såsom AutoCad, V-ray, Rhino, ZBrush o.s.v. Det är med andra ord ingen lätt uppgift, eftersom inlärningen av varje program kan jämföras med att lära sig ett nytt språk. Kunskapsnivåerna på varje program varierar därmed kraftigt från person till person och liksom alla kunskapsområden så kräver 3D visualisering mycket övning, vilket är precis det som kunniga yrkesmän sysslar med.
Betyder då detta att 3D visualisering bara är en färdighet? Allt som behövs är ju tydligen att behärska de rätta programvarorna? Uppenbarligen är det vad många personer verkar tro. Problemet med den analysen är dock att man glömmer bort många aspekter i arbetet. Processen för 3D visualisering sträcker sig betydligt längre än till bara kunskap.
Vad definierar en konstform?
Först av allt bör vi definiera vad en konstform egentligen är.
Artisteri eller hantverk?
Låt oss ta måleri som ett exempel. Det är utan tvekan en konstform. Vad skiljer en duktig student från en erkänd konstnär? Jo, mestadels deras färdigheter. Färdigheter handlar dock inte om hur deras händer är formade eller hur bra syn de har. Det handlar om ständigt övande, uthållighet och passion. Det är just det som är talang. Att leva och andas konst och hela tiden fundera på hur man kan utvecklas, och var och från vem man kan hämta inspiration. Leonardo da Vinci målade till exempel varje detalj flera gånger innan han skapade sina enastående målningar. Det är det konst handlar om. Det fanns många målare som aldrig nådde upp till samma nivå. Det handlar alltså inte om vad du målar, utan hur du målar.
Verktyg för 3D visualisering
Detsamma gäller 3D visualisering. Numera använder 3D illustratörer toppmoderna programvaror istället för färger och penslar, och högupplösta skärmar istället för målarduk. Man blir inte 3D konstnär bara för att man behärskar AutoCad. Man måste ständigt förbättra sin kompetens. Man måste även samla erfarenhet för att hitta ett eget sätt att lösa de problem som man stöter på. Varje 3D illustratör har sina egna preferenser när det kommer till val av verktyg för att hitta sina egna genvägar och måste dessutom hela tiden lära sig nya tekniker och programvaror för att förbli konkurrenskraftig. 3D grafikens utveckling tillåter inte stagnation, och en 3D artist har bara två val – att utveckla sin skicklighet eller att lämna marknaden.
Så, låter 3D visualisering fortfarande bara som ett hantverk?
3D visualisering kan jämföras med måleri
Statistik visar att de bästa 3D konstnärerna i branschen även är bäst på att rita. Ritandet utvecklar nämligen ens fantasi och gör det lättare att läsa skisser. 3D visualisering innebär i princip att förvandla en raw bild till en tredimensionell version med volym. Artisten måste därmed ha ett artistiskt öga, veta hur man tillsätter ljus och skuggor samt kunna välja de bästa texturerna och färgerna för att förverkliga en viss idé.
3D visualisering kräver dessutom särskilda kunskaper gällande komposition. Precis som för traditionella målare är det oerhört viktigt när man skapar en bild.
Andra gemensamma faktorer är:
- en perfekt känsla för rymd och volym
- en objektiv känsla för smak
- en förmåga att betrakta bilden på avstånd
- känna till grunderna för färg och en förmåga att använda färgpaletter
- ett exceptionellt visuellt minne
- en förmåga att förstå och skapa komplexa koncept
- en förmåga att skapa effekter i bilden
3D visualisering har mycket gemensamt med design
Det finns självklart många skillnader mellan 3D illustratörer och inredningsarkitekter. Med det sagt har dock 3D visualisering många likheter med design. Inredarens arbete går ut på att arbeta med en kund och hjälpa den att skapa den ideala layouten och hitta en stil som passar. När detta är gjort kontaktar arkitekten en 3D modellbyggare. Arkitekten lämnar sedan över idéer, rekommendationer och kanske några referensbilder. 3D illustratörens utmaning är alltså att utveckla idén vidare. Allt som behövs är oftast att lämna några referensbilder som valdes tillsammans med kunden och så kan 3D illustratören slutföra arbetet.
Det räcker dock inte för 3D illustratören att enbart skapa en vacker design, utan man måste anpassa resultatet till kundens behov och smak. Det handlar till viss del om psykologi, men man måste framför allt behärska de grundläggande principerna för dekoration. Utan det har man ingen chans att förstå inredarens koncept. Man måste med andra ord vara en designer för att arbeta som 3D illustratör.
Vad är då 3D visualisering?
Sammanfattningsvis kan vi säga att 3D visualisering är mer än bara en färdighet. Det är ny, komplex konstform som bygger på kvalitet och kräver fullständig hängivenhet av konstnären. Det tar därför en hel del tid och ansträngning för att uppnå en hög nivå och kunna producera spektakulära resultat. Så, om du har andra prioritering i livet gör du kanske bäst i att kontakta någon yrkeskunnig. Våra erfarna och kunniga 3D illustratörer kommer att skapa bilder så att du kan presentera ditt projekt på bästa sätt.