Under många år använde IKEA vanliga fotografier för att visa upp sina möbler i kataloger och reklamutskick. De beslutade sig över tid för att gå över till att använda 3D-rendering istället, vilket resulterade i många fördelar. Nu för tiden är större delen av möblerna som ses på IKEAs hemsidor digitala 3D-modeller. I den här artikeln går vi igenom historien bakom detta, och vilka resultat det gav för företaget.
IKEA-katalogen – Från fotografi till 3D-rendering
De flesta svenska hem pryds sannolikt av både en och annan möbel från den svenska multinationella möbelgiganten IKEA. De är kända världen över för sina prisvärda och snygga möbler, samt för sitt koncept med möbler som enkelt monteras ihop i hemmet. En del i IKEAs affärsidé är att deras möbler ska vara attraktiva för många olika kundgrupper: unga utflyttade tonåringar, barnfamiljer, småföretagare; IKEA-möbler är populära och går hem hos de flesta.
I Sverige är vi väl bekanta med IKEA-katalogen som brukar dimpa ner i postlådan någon gång om året. I de äldre katalogerna som gavs ut före 2004, var alla bilder på möbler gjorda med hjälp av fotografier. Det förändrades dock över tid och efter att företaget utvärderat sina möjligheter bestämde de sig så småningom för att förändra sin approach till sin katalogdesign. IKEAs digitala manager Martin Enthed, som har en lång bakgrund inom 3D-design, tog tillsammans med sitt arbetslag steget över till att använda 3D-rendering i IKEAs möbelreklam. Det skulle visa sig vara en framgångsrik riktning för företaget, även om det inte var en enkel övergång direkt från början. Framtiden var ljus för 3D-rendering, trots att det inte var uppenbart vid den tidpunkten.
Ett par år senare lanserades den första IKEA-katalogen där 3D-renderade bilder ingick. Detta var 2006, och kan sägas vara startskottet för en ny era hos IKEA, vad gäller hur de valde att visa upp sina möbler för kunderna. Visserligen var den nya tekniken inte helt perfekt direkt vid starten och det finns nog vissa produkter i den första katalogen som inte skulle hålla måttet idag. Tekniken som används vid 3D-modellering och rendering har utvecklats enormt sen dess och detaljerna har finslipats. Men IKEAs ledning var nöjd och företaget fortsatte att använda 3D-rendering och designteamet utvecklade sina färdigheter ännu mer. Det var ett banbrytande spår för hela företagets marknadsföringsavdelning, och tids nog skulle arbetslaget växa in i sin roll och rätt kompetens komma på plats.
IKEAs övergång till 3D-rendering – Både fördelar och svårigheter
Att gå ifrån foton som huvudsakliga metod i marknadsföringen, till att använda 3D-rendering, har flera uppenbara fördelar. Skapandeprocessen för företaget blev plötsligt snabbare, enklare och billigare jämfört med att behöva fotografera riktiga produkter. Istället för att iscensätta tidskrävande fotosessioner med varje enskild möbel, kunde man nu ta fram färdiga modeller av möblerna digitalt. Det innebär givetvis mindre jobb med att flytta runt möbler, ljussätta och rigga inför fotograferingar, samt mindre risk för mänskliga misstag under fotosessionerna.
Det var dock inte en helt smärtfri övergång för IKEA när de bestämde sig för att övergå till att använda 3D-rendering i sina kataloger. Av uppenbara skäl var många av IKEAs anställda fotografer negativt inställda till en sådan förändring. Det gjorde att designteamet fick byggas upp under en lång tid, där kompetens anställdes och utbildades löpande allt eftersom tekniken fick en tydligare roll hos företaget.
Eftersom IKEAs kataloger alltid har byggt på en sorts känsla av att läsaren får möjlighet att titta in i ett riktigt hem, var detta något de ville behålla även när de gick ifrån att använda riktiga foton. Där i låg en stor utmaning för designteamet som var tvungna att försöka bibehålla den klassiska IKEA-känslan i katalogen, trots att den nu skulle skapas med ny teknik.
För att kunna skapa den nya katalogen växte ett väl utrustat och kompetent arbetslag fram hos IKEA, med 3D-designers och ett väl genomtänkt renderingskluster, alltså ett system av flera sammankopplade datorer som klarar av att hantera stora mängder grafik som behöver renderas. Den gamla tekniken med att bygga upp hela scener med möbler och rum i en fotostudio, blev till sist ett avslutat kapitel för IKEAs del. Det ledde till att företaget skulle komma att spara både tid och pengar i sin marknadsföringsbudget i slutändan. Det visade sig att den satsning och det risktagande som gjordes av IKEA genom att göra om hela processen för att marknadsföra sina produkter, var klok och låg rätt i tiden. Det är dessutom en satsning som hör framtiden till, då utvecklingen hela tiden går framåt och både mjukvara och hårdvara blir allt mer sofistikerad.
Sofistikerad 3D-renderingsteknik för digital möbeldesign
IKEA har ett bibliotek med över 25 000 modeller för sina produkter. Varje bild innehåller en verklighetstrogen design med stor detaljrikedom. De designers som arbetar med att ta fram 3D-modeller av möblerna använder väldigt sofistikerad teknik för att få till detaljer, som i texturen på möblerna beroende på vilket material de är tillverkade i. Modellerna är skalenliga och ska efterlikna motsvarande produkter i verkligheten. Det innebär att det krävs teknik som gör det möjligt att arbeta med väldigt högupplöst grafik där små detaljer som sömmar, detaljer i trä och liknande, kan modelleras.
För att 3D-modellerna ska kunna uppfattas som riktiga möbler får de dessutom inte vara i för perfekt skick när de ska publiceras. Då riskerar de att direkt uppfattas datorgenererade bilder. För att kompensera för detta använder designteamet små skönhetsfläckar, till exempel damm eller smutsfläckar, på möblerna för att skapa ännu mer realistiska 3D-modeller.
Majoriteten av bilderna på IKEAs hemsida är skapade genom 3D-rendering. Totalt sett är mellan 60 och 75 procent av alla IKEAs bilder på enskilda produkter gjorda genom den tekniken. Det designerteam som arbetar för IKEA använder sig av mjukvaran 3D Max med tillägget VRay. De är numera ett stort arbetslag helt dedikerade åt att producera CGI, alltså datorgenererad grafik, åt IKEA.
3D-rendering tillhör framtiden
Det finns som sagt mängder med fördelar med att använda 3D-rendering, istället för att skapa fysiska modeller i en fotostudio. Dessutom utvecklas tekniken hela tiden, vilket gör att fördelarna bara blir bättre och mer avancerade hela tiden.
Genom att bygga upp en modell av ett rum digitalt, finns möjligheter att väldigt enkelt justera olika effekter; ljussättning, kameravinklar, ommöblering eller färgjusteringar är gjorda i en handvändning. Om produkt ska designas om behöver inte modellen kasseras utan kan uppdateras digitalt.
För ett visionärt företag som IKEA finns också en möjlighet att använda 3D som metod för visualisering vid framtagande av nya produkter. Möbeldesigners och det digitala skaparteamet möts och kan utnyttja möjligheterna till produktvisualisering i 3D och få en känsla för hur nya produkter kommer att se ut när de väl skapas. Den digitala tekniken blir som en förlängd arm som ger liv åt ingenjörer och designers idéer med hjälp av 3D-visualisering.
Företag som inte använder 3D-rendering i sin marknadsföring missar alla dessa möjligheter, och kommer behöva lägga mycket tid och pengar på att iscensätta fysiska modeller i en studio. Fördelarna med att skapa 3D-modeller är redan stora, och genom att använda teknikens möjligheter redan nu, finns det ingen risk att missa den kommande utvecklingen. Inom marknadsföring och visualisering av produkter finns det inget som slår 3D-rendering, åtminstone inte när det gäller ekonomisk lönsamhet, effektivitet och sparad tid.