I stort sett alla moderna företag behöver ha en strategi för digital marknadsföring. Att kunna erbjuda snygga, stilrena presentationer av sina produkter, fastigheter, lokaler eller vad det än må vara, på internet, är grundläggande för att kunna lämna ett stående intryck hos sina kunder. I den här artikeln går vi igenom skillnaderna samt för- och nackdelarna mellan att använda 3D-rendering, kontra att använda fotografering, i sin digitala marknadsföring.
Visuell marknadsföring är viktigt
Ett klassiskt talesätt lyder: En bild säger mer än tusen ord. Det är en sanning som är lätt att ta till sig, det är ett välkänt fenomen att bilder drar till sig uppmärksamhet innan vi har hunnit börja läsa en text. Vi dras till böcker och filmer på grund av deras omslag, och vi vill alltid se en produkt innan vi köper den.
För det moderna företaget krävs det att det finns en visuellt tilltalande del i den digitala marknadsföringen. Kunder behöver kunna bekanta sig med produkter på nätet, innan de bestämmer sig för att konsumera något. Därför är det en viktig fråga för en företagsledare att ställa sig hur ens bilder ska produceras. Är fotografier eller 3D-renderade bilder rätt väg att gå?
3D-rendering eller fotografering?
För att iscensätta en perfekt fotografisk bild behöver en hel del detaljer justeras och ställas in optimalt efter rådande förutsättningar. En duktig fotograf vet hur vitbalansen ska justeras, vilken ljussättning som behövs, vilka vinklar som framhäver objektet och så vidare. Det är många tidskrävande moment som behöver vara på plats innan en fotografering kan genomföras på ett professionellt sätt.
En stor fördel med 3D-rendering är att alla dessa moment, alla detaljer och komponenter i en bild, kan justeras digitalt. 3D-rendering är otvivelaktigt ett mycket effektivare sätt att ställa in ljussättning, färgtoner och dylikt, för att uppnå ett perfekt resultat varje gång. Genom att arbeta helt digitalt med 3D-modeller lämnas ingenting åt slumpen och kvalitén på bilderna håller en otrolig standard som dessutom kan garanteras. Produktbilder i 3D blir allt mer detaljerade och det är ingen slump att de flesta stora företag utnyttjar 3D-designers för att modellera och visualisera sin produktlinje.
Vad är mest tidseffektivt?
Tidsmässigt kan det skilja sig mycket mellan fotografering och 3D-rendering. En sådan sak som att rigga upp en ljussättning kan vara enormt tidskrävande vid större fotograferingar. Flera stora och dyra lampanläggningar behöver komma på plats, samt skärmar och övrig kringutrustning. Även för en rutinerad och duktig proffsfotograf är det ofrånkomligt att det är tidskrävande att få till den perfekta scenen för en fotografering. Om det är många objekt som ska fotas kan det bli en väldigt utdragen process när föremålen ska flyttas fram och tillbaka. Föreställ dig en fotograferingssession hos ett företag för vitvaror som kylskåp, frysboxar, tvättmaskiner och så vidare. Det blir en väldigt mödosam process att lyckas få till studiofoton på hela sortimentet.
Av uppenbara skäl kan en 3D-rendering vara betydligt mer tidseffektiv när det kommer till ljussättning eller liknande detaljer. Det är möjligt att prova mängder av olika ljussättningar digitalt på bara några minuter, mindre tid än det tar att färdigställa en fotografering med en enskild ljussättning. Det är inga tunga objekt som behöver flyttas, eller möbler som ska ställas om, under en 3D-rendering. Därför är detta helt klart att föredra för den som vill spara tid i skapandet av sin digitala marknadsföring.
Flexibilitet i skapandet
Ett problem med fotografering är att man inte gärna vill göra några ändringar när fotona väl är tagna. Mindre ändringar kan justeras i fotoredigeringen, men om någon bild saknas, någon produkt är felaktig, något misstag begåtts, eller en vinkel har missats; då är det svårt att åtgärda problemet. Det innebär en väldigt omständig process där hela scenen måste återskapas för att kunna ta om bilderna igen.
Med 3D-rendering finns betydligt större möjligheter att korrigera misstag, lägga till saker eller göra ändringar. De modellerna är helt enkelt mer flexibla när det kommer till att hantera dem i efterhand. Det finns inte ett sista steg som inom fotografering, där det blir svårt att korrigera det efter att det utförs. Alltifrån ljussättning, till större ingrepp som att byta ut en produkt i bilden, möblera om ett helt rum eller andra anpassningar, är möjliga att justera när som helst i processen när man jobbar med 3D-modeller.
Visualisering – Att skapa det som ännu inte finns
Hur duktig en fotograf än är, finns det något som denne ändå inte kan skapa: det som inte finns. Det är omöjligt för en fotograf att skapa en visuell modell för en produkt som inte finns, eller placera en befintlig produkt i en miljö som inte är tillgänglig. En fotograf arbetar med fysiska produkter som behöver placeras framför kameran. Det är en begränsning som är svår att komma ifrån när man arbetar med fotokameran och fysiska föremål.
Med hjälp av 3D-visualisering är det istället bara fantasin som sätter gränser för vad som är möjligt. Inte ens fysikens lagar behöver vara en begränsande faktor, om så skulle vara fallet. Det är en stor fördel för ett visionärt företag att kunna använder 3D-visualisering till hjälp för att prova nya idéer i den digitala marknadsföringen.
Kan 3D-rendering vara billigare än fotografering för digital marknadsföring?
När det kommer till ekonomi för marknadsföring, eller att planera en budget överlag, är det ett välbekant faktum att tid är pengar. Där tid kan sparas kan budgeten nyttjas mer effektivt.
För att genomföra en fotografering krävs att ett antal tidskrävande och mödosamma moment utförs, innan själv fotona kan börja knäppas. Möblering, ljussättning, kringutrustning, bakgrund och så vidare, behöver ställas till rätta fysiskt, innan fotografen kan börja ta sina bilder. Hela den processen är betydligt effektivare att uträtta med hjälp av 3D-rendering. I 3D-studion kan designers flytta runt och ändra inställningarna på nolltid, och med lätthet pröva sig fram för att hitta de optimala bilderna.
Många gånger är utrustningen som krävs för att ta riktigt professionella fotografier väldigt dyrbar. Skulle något gå sönder eller sluta fungera kan oförutsedda utgifter uppstå, och det är en risk som inte finns på samma sätt för den som jobbar med 3D-rendering. Även fraktkostnader behöver tas med i beräkningarna, då stora mängder utrustning som flyttas fram och tillbaks från fotostudio till andra lokaler förekommer. När man tänker på hur mycket utrustning som krävs för en större fotografering, är det lätt att inse varför en digital lösning i form av 3D-rendering skulle vara ekonomiskt gynnsam.
Slutsatser
När det kommer till digital marknadsföring, med den visuella aspekten i åtanke, är det ingen hemlighet att 3D-rendering är ett bättre val än fotografering. Även om det finns otroligt begåvade fotografer som gör ett bra jobb, går det inte komma ifrån att det är mer tidskrävande, kostar mer, och erbjuder betydligt mindre flexibilitet, än att arbeta med 3D-rendering.
Hela 3D-renderingsbranschen har utvecklats enormt under det senaste decenniet och det finns goda skäl till att så många stora företag numera väljer en 3D-lösning, istället för en traditionell fotografering. Fördelarna är helt enkelt för många för att inte ta del av den tekniska utvecklingen som skett, och alla de möjligheter som erbjuds.