3D produktvisualisering. Hur det kan ta ditt företag till nästa nivå

 

Undrar du hur du kan utöka din verksamhet och locka fler kunder? Undrar du varför du förlorar kunder till industrijättar, fastän dina produkter är minst lika bra? Många mindre möbelföretag ställer sig dessa frågor. Sanningen är att tiderna förändras, och anledningen till dessa förändringar är uppkomsten av ny teknik.

Konkurrensen är idag hårdare än någonsin, och marknadsledande företag som exempelvis IKEA började därmed fundera hur de kunde förbättra sina tjänster och skapa bättre relationer till sina kunder. Vad vill kunderna ha? De kom fram till att köparna ville ha en lättare, tydligare och roligare köpupplevelse. Även andra större företag har ägnat mycket tid och resurser på att kartlägga kundernas vanor och behov, och tagit fram häpnadsväckande tricks och tekniker för att vinna över kunder.

Dessa banbrytande tekniker kan även du som småföretagare dra nytta av genom att optimera arbetsflödet med de senaste framstegen, precis som de större företagen. Istället för att ge upp, kan du faktiskt bli en del av gräddan!

Den största hemligheterna baserar sig på 3D produktvisualiseringar. Låt oss ta en titt vad företagsjättarna gör för att maximera sina produkter.

Presentera produkter på mässor och utställningar

Jobbar man i ett Business to Business-företag (varor och tjänster mellan företag), kan det löna sig att marknadsföra sina produkter på mässor och utställningar. Där träffas företag för att hitta nya lukrativa partnerskap och nya vägar att utvecklas. Viktigt är dock att ens produkter står ut i den hårda konkurrensen. Där finns det ett antal olika sätt att gå till väga:

  1. Ta fram avancerat material att dela ut, såsom broschyrer och kataloger, med hjälp av 3D teknik. Med hjälp av dessa tjänster kan du marknadsföra dina produkter så att de känns verkliga. 3D visualisering är dessutom både billigare och snabbare än att anordna krångliga fotograferingar av dina produkter. Resultater är snyggt, effektfullt och marknadsför ditt varumärke på bästa möjliga sätt.

För att få de bästa erbjudandena och ha chans till de bästa partnerskapen måste du dock gå längre än så.

  1. Gör en 3D animering av din produkt. Tack vare 3D produktvisualiseringar kan du visa potentiella kunder hur fantastiskt dina produkter ser ut i ett inredningssammanhang. Då får kunderna en vision om hur produkterna ser ut i verkligheten, vilket gör dem mer angelägna att lyssna på dig.
  2. Använd virtuell verklighet (virtual reality) för att visa kunderna ett virtuellt rum som du möblerat med dina produkter. Allt som behövs är en tjänst för 3D modellering för att omvandla dina produkter till en unik upplevelse. Du vinner även trovärdighet genom att att investera i ny teknik, vilket alltid fungerar bättre än att bara påstå att ditt företag är framgångsrikt.
Satsa på en effektfull reklamkampanj

När du utvecklat din produkt till perfektion måste den lyftas fram med en reklamkampanj. Målet är att nå ut till en så bred målgrupp som möjligt, i hopp om ett massivt gensvar. Vanligtvis löser man detta med hjälp av professionella fotograferingar och videoinspelningar, som dock är tidskrävande och kan bli oerhört dyra. Med hjälp av 3D visualiseringar kan du minska kostnaderna för marknadsföringen och påskynda skapandeprocessen. 3D visualisering erbjuder dessutom mycket fler möjligheter. För det första är 3D annonser billigare och kvalitetsnivån är nuförtiden bättre. Till skillnad från vanliga bilder gör 3D tjänster det möjligt att filma från ovanliga kameravinklar, göra utskärningar och erbjuder en mängd andra alternativ. Nu kan reklambyråer skapa annonser utan några begränsningar överhuvudtaget. 3D modeller passar även till alla medier du kan tänka dig; tidningar, TV, internet o.s.v. Det lämpar sig även till sociala medier, som Facebook och Twitter. Om din produkt är innovativ och 3D renderingen är högkvalitativ finns stora chanser att produkten kan bli en viral succé. Du sparar alltså pengar, samtidigt som du har möjlighet att nå ut till en bredare publik och därmed kan öka försäljningen.

Effektivera arbetsflöde med 3D produktvisualisering

Är du trött på att förlita dig på gissningar när du ska lansera en ny produkt? Vill du undvika ett förråd fyllt med osålda produkter som senare säljs till kraftigt rabatterade priser för att åtminstone täcka en del av utgifterna för produktionen?

3D visualisering minimerar risken för dessa händelser. Du kan erbjuda dina kunder många olika valmöjligheter till dina produkter, såsom mönster och färger. Kunderna kan sedan själva gå in på din webbsida och göra en beställning. På så sätt måste du endast tillverka dina produkter på beställning och undviker risken att hamna med ett lager av osålda produkter. Du utvecklar även en närmare kontakt med kunden, då kunden känner att du bryr dig om detaljerna i produkten, vilket i sig är en stor konkurrensfördel. 3D produktvisualisering förbättrar alltså din nuvarande marknadsföringsstrategi genom att erbjuda dina kunder ett nytt sätt att interagera med produkten.

Erbjud dina kunder interaktiva 3D kataloger

En av de viktigaste aspekterna med onlineförsäljning är avkastningen. Kunden gör ofta misstag vid beställning av möbler. När möbeln inte passar, skickas produkten tillbaka och ägaren måste ge tillbaka 50-80% av priset. Kunden blir i sin tur olycklig, eftersom den fortfarande behöver en ny soffa, men det är för svårt att göra ett val utgående från bilder på en hemsida.

3D visualiseringar kan råda bot på detta. Man kan ge kunderna mer detaljerad information med hjälp av  3D renderingar som visar upp produkten från olika vinklar eller till med i 360-grader. På så sätt får kunden en mer fullständig bild av produkten, vilket ökar chansen att du blir kundens första val. Vill du göra marknadsföringen ännu mer effektfull, så är en AR-katalog (förstärkt verklighet) det ultimata alternativet. Denna fantastiska applikation visar kunden möbelns exakta mått i relation till andra objekt. Man kan även anpassa produkten genom att ändra färg och design för att uppnå den perfekta lösningen. Applikationen är otroligt noggrann och processen är både innovativ och rolig för kunden.

Hitta investerare med hjälp av 3D visualisering

Den största utmaningen i att växa som företag är att övertyga potentiella investerare att produkten komma att generera avkastning på deras investeringar. Och hur kan man övertyga någon när produkten fortfarande endast är på idéstadiet? Investerare är till sin natur försiktiga.

Det är dock fortfarande fullt möjligt att övertyga dem. Om det är något som ökar förtroendet hos investerare så är det siffror. 3D visualiseringar gör det möjligt att testa produkten i verkliga marknadsförhållanden. Börja med att arbeta med förbeställningar för att ta reda på vad som funkar bäst, och presentera sedan verkliga fakta. Det ökar chanserna för att investerare lyssnar på dig, eftersom de känner sig delaktiga och ser möjligheter i att arbeta tillsammans med dig i utvecklingsprocessen.

Att använda dessa verktyg som vi precis presenterat kan bidra till att generera mer vinst och förstärka bilden av ditt varumärke, vilket är en stor konkurrensfördel. Du kommer dessutom vara en av de första i branschen som kan ta åt dig äran för det.

Du kan även få 3D lösningar med hjälp av ArchiCGI som renderar bilder åt arkitektföretag. Vi har erfarenhet av att skapa verklighetstrogna bilder, 3D rundturer i 360 grader m.m. Våra 3D artister arbetar med ett gäng projekt, där många använder sig av 3D visualiseringar.

Vi hoppas att du får många innovativa och spännande projekt i framtiden!

Läs mer om våra 3d tjänster.